Hem

Published on

Johannes Cassianus

Authors
Johannes Cassianus

Johannes Cassianus

Förmedlade den östliga munktraditionens ljus till Väst Johannes Cassianus, född omkring år 360 i Dakien 1 (dagens Rumänien), var en munk och författare som var aktiv under 400-talet. Han var verksam i olika delar av det östra Romarriket, däribland i Palestina, Egypten och Konstantinopel.1

Cassianus var en av de första som förmedlade den östliga munktraditionens ljus till Väst, och han skrev flera verk om munklivet och det kristna andliga livet. Hans verk, bland annat "Om inre kamp", "Institutioner" och "Om profeterna", blev mycket inflytelserika och användes som läroböcker för munkar under medeltiden.

Johannes Cassianus betonade vikten av att leva ett balanserat liv med fokus på både bön och praktiskt arbete. Han betonade också betydelsen av att känna sinnesrörelsens olika stadier och hur man ska hantera dem, vilket han kallade "åtta onda tankar". Cassianus lärde ut att genom att erkänna dessa tankar och genom att vända sig till Gud, så kunde man förvandla dem till något positivt.

Johannes Cassianus är en av de mest inflytelserika kristna författarna under senantiken och medeltiden, och hans verk fortsätter att ha betydelse för kristna än idag.

Själva öknen var för dem som en levande bibliotek av asketiska lärdomar och teologisk visdom. Genom att söka upp och tillbringa tid med öknens fäder och mödrar, förvärvade Johannes Cassianus en djup förståelse för den östliga munktraditionen och det asketiska livet. Efter flera år i öknen reste Johannes till Konstantinopel, där han studerade teologi och prästvigdes. Han vistades också en tid i Rom och Italien, där han kom i kontakt med den västliga kristna kyrkan och dess asketiska traditioner. Johannes Cassianus är mest känd för sitt verk "Collationes Patrum in Scetica Eremo 22", eller "Konferenser med fäderna i Sketis öken". Verket består av tjugofem konferenser som Johannes höll med öknens fäder och mödrar, där han samlade deras visdom och lärdomar om det asketiska livet. Johannes Cassianus är en viktig person inom både den östliga och västliga kristna kyrkan. Han var en brygga mellan de två kyrkorna och förmedlade den östliga munktraditionens ljus till Väst. Hans verk har haft en stor påverkan på den kristna spiritualiteten och har inspirerat generationer av munkar och troende. Idag, den 9 december, firar den ortodoxa kyrkan Johannes Cassianus minnesdag och minns hans viktiga bidrag till den kristna spiritualiteten och det asketiska livet.

På den 29:e denna månad firar vi minnet av vår vördade fader Johannes Cassianus och hans följeslagare Germain. Vår fader Johannes Cassianus, som genom Guds vilja förde ljuset från den orientaliska munktraditionen till väst, föddes som ett gott resultat av Guds försyn i området vid munterna till Donau i Mindre Scythien (nutidens Dobroudja i Rumänien), runt år 365. Han kom från en framstående familj och hade framgångsrikt avslutat sina klassiska studier. Men då han brann av en stark längtan efter fullkomning, valde han att som ung avstå från världens bedrägliga locktoner och resa till Heliga landet tillsammans med sin vän Germain, som han såg som sin "broder, inte genom födelse, men i anden". De blev munkar i ett kloster i Bethlehem.

Efter att ha fått en grundläggande introduktion till cenobitiskt liv och ha lärt sig om livet för munkarna i Palestina, Mesopotamien och Kapadokien, kände de en stark önskan att söka en större fullkomning och beslöt sig för att resa till ökenen i Egypten för att vara nära de anachoreter som de hade hört så mycket om från helgen Pinufe [27 nov.]. Klosterchefen gav dem med viss tvekan sin välsignelse, men fick dem att lova att snart återvända. Efter att ha beundrat livet och ordningen i cenobitiska samfunden vid Nilens delta, begav sig Johannes och Germain in i öknen. De sökte överallt efter heliga ensamvandrare för att beundra den gudomliga nåden och dess frukter och att ställa dem många frågor om själens vetande.

När de insåg att de behövde tillbringa längre tid för att assimilera deras gudomliga undervisning, och då de kände sig besvärade av deras löfte, vände de sig till abboten Joseph med sitt problem. Efter en natt av bön, försäkrade abboten dem att det skulle vara till deras fördel att stanna i Egypten, utan att bry sig om deras brådskande löfte. Trösta av den äldste stannade de i sju år i Egypten, och fortsatte med hängivenhet sin andliga undersökning.

Från ställe till ställe kom våra vördade fäder Johannes Cassianus och Germain fram till den berömda öknen Scété, grundad av helgonet Macaire, "den berömda öknen, värd att hyllas bland alla". Där kämpade en stor mängd munkar med askes, däribland särskilt helgon som Abbas Moise, Sérapion, Théonas, Isaac och prästen Paphnuce. Sistnämnda imponerade stort på dem när han sa att det inte räcker för en munk att kroppsligt avstå från världen genom att avstå från sina tillgångar för att ägna sig åt sin själsomsorg genom askes och tystnad, utan att man måste också genomföra "det andra avståndet", som innebär att avstå från sina gamla vanor och passioner genom en lång och tålmodig kamp full av hinder, men som leder till hjärtats renhet. Det är munkens mål: att ständigt hålla samtal med Gud genom den ständiga bön som förståelsen, inte spridd i världens bekymmer, med lugn och frid höjer i det rengjorda hjärtats helgedom. Och målet med hans verk är den eviga livet, unionen med Gud, som man redan här på jorden kan erhålla förskott genom den heliga kärleken. Faktum är att när man har nått målet för "det andra avståndet" och själen är helt riktad mot det enda önskvärda, måste munken genomföra "det tredje avståndet", som innehåller all fullkomlighet och innebär att förbjuda all minnesbild från den här världen för att låta Gud bära bort honom till de eviga boningarna, i en känsla av ofattbar glädje och en flod av gudomlig ljus.

Då kommer den fullkomliga kärleken till Gud att genomströmma vårt hjärta genom den renas bön, utan form eller ord. Gud kommer att vara all vår kärlek och all vår längtan, all vår sökning och själ." Då kommer den fullkomliga kärleken till Gud att flöda in i vårt hjärta genom den rena bönen, utan form eller ord. Gud kommer att bli all vår kärlek och all vår längtan, all vår sökning och själen av alla våra ansträngningar, all vår tanke, vårt liv, vår tal och vår andning. Enheten mellan Fadern och Sonen och Sonen och Fadern kommer att strömma in i vår själs innersta vrå och precis som Gud älskar oss med en sann och ren kärlek som aldrig dör, så kommer vi att vara förenade med honom med en oföränderlig kärleksförbindelse. Detta kommer att vara så mycket som möjligt på jorden, uppfyllelsen av apostlens ord: "Gud i allt och allt i Gud" och när vi har blivit fullt ut Guds söner genom en så fullkomlig kommunikation med Fadern, så kan vi säga, som efterbildning av den som är Son och ärftling av naturen: "Allt det som Fadern har är mitt" (Johannes 16:15). Detta är målet för all fullkomlighet: att själen är så lättade från kroppsliga byrder att den stiger varje dag mot andliga verkligheters höjder, tills hela livet, all hjärtats rörelse blir en enda, oförbrytlig bön. Denna bön sysslar inte med betraktelser av några bilder, tvärtom uttrycks den inte med ord eller med ord, men den brister ut i en eldslåga, en ofattbar hjärtstransport, en hänryckt glädje i anden. Borttagen från sinnen och allt synligt, är det då med obeskrivliga stönanden och suckar som själen strömmar ut mot Gud. Detta är resultatet av en perfekt kärlek till Gud, där vi har förenats med honom i en oavbruten och sann kärlek. Vi har släppt alla jordiska bekymmer och vår själ är helt fokuserad på att älska och tjäna Gud. Vi talar inte till honom med ord eller bilder, utan vår kärlek strömmar fritt från vårt hjärta som en brinnande eld, med en outhärdlig glädje i vårt sinne. Själen är upplyft från alla sinnen och allt som är synligt, och uttrycker sin kärlek till Gud med obeskrivliga stönanden och suckar.

Alla våra ansträngningar, all vår tanke, vårt liv, vår talan och till och med vår andning, strävar efter att uppnå denna fullkomliga kärlek till Gud. Enhetens band mellan Fadern och Sonen, och mellan Sonen och Fadern, kommer att strömma in i vår själs innersta, och på samma sätt som Gud älskar oss med en sann, ren och oförgänglig kärlek, kommer vi att vara förenade med Honom i en oskiljaktig kärlek utan svaghet. Detta kommer så långt det är möjligt på jorden att uppfylla apostelns ord: Gud kommer att vara allt i alla, och genom denna fullkomliga kommunikation med Fadern kommer vi att bli fullständiga söner. Vi kan säga, likt Honom som är Son och arvinge genom sin natur: Allt vad Fadern har är mitt (Joh 16:15). Detta är fullkomlighetens mål: att själen ska bli befriad från de köttsliga bördorna, att den ska stiga upp varje dag mot de andliga verkligheternas höjder, så att hela dess liv, alla dess rörelser och hela dess hjärtslag blir en enda oföränderlig bön. Denna bön är inte fokuserad på några bilder eller uttryckt med ord. Istället sprudlar den fram ur en eldig ström, en ineffektiv hjärteglädje och en överväldigande andlig extas När själen upplyfts ur sinnenas värld och bortom all synlig verklighet, översvämmas den av omskakande suckar och outtröttliga gnyenden medan den öser ut sig mot Gud.

Således, upplysta från höjderna av det monastiska livet och betraktande dess levande förverkligande hos dessa berömda ankoriter, ägnade de två vännerna sig med stor stränghet åt det kontemplativa livet under de år de tillbringade i Skete. I tystnaden i sin cell kunde helige Cassianus själv uppleva den hårda kampen i själen som är förälskad i Gud mot passionerade tankar och avundsjuka demoner, särskilt mot frestelsen av acedia (tristess) som plågar eremiter för att få dem att lämna sin reträtt. Från denna personliga erfarenhet och undervisning från den store Evagrius 7 (Evagrius 7), som han mötte i Nitria, utvecklade han en fin lära om andlig kamp och de åtta grundläggande passionerna: girighet, sexuell lust, girighet, ilska, sorg, acedia, fåfänglighet och högmod 8 (De åtta passionerna).

Footnotes

  1. En epistel är ett brev som skickas från någon till någon. Till exempel det brev som aposteln Paulus skickade från staden Efesos till den församling han grundade i Korint (1 Korintierbrevet). I Nya testamentet finns det tretton epistlar av Paulus följt av åtta allmänna epistlar, varav två av aposteln Petrus och tre av aposteln Johannes.